A tölcsér mögötti dátum mutatja, hogy milyen régen beszéltünk az Életrevalók című francia film diadalmenetéről, holott a közben eltelt háromnegyed évben még mindig nem torpant meg a siker. Egyesek telán már régen elfelejtették, miután nálunk is már jó ideje kapható dvd-n, USA-földön azonban MÉG MINDIG NINCS belőle semmilyen hordozó, 211 napja még mindig csak moziban tekinthető meg. Összehasonlításképpen, a sok csúcsot tartó AVATAR 234 napig volt műsoron, azaz még három hét differencia van a két nagy vetítési széria között.
Nézzünk további számokat! A 211 nap alatt a film átlépte a 10millió100ezer dolláros bevételt, s ezzel az amerikai mozikban vetített nem-angol-nyelvű filmek listáján beelőzte a svéd Tetovált lányt, és szorosan (200ezernyire) liheg a Piaf nyomában. A nem-angol-nyelvű USA-bemutatók összesített listáján jelenleg 24. de ha csak az európai filmeket nézzük, akkor azok között a Top 10 (Az élet szép, Amélie csodálatos élete, Neruda postása, Őrült nők ketrece, Volver, Cinema Paradiso, A tengeralattjáró, A mások élete, Farkasok szövetsége, Piaf) közvetlen közelében áll.
Ha még jobban szűrjük az adatokat, és csak az utolsó 10 évet vesszük alapul, ami előtt még nem nagyon léteztek torrentoldalak, letöltések, tehát a filmek megtekinthetőségéért kizárólag a moziba járás, a jegyvétel volt az egyetlen megoldás, szóval ha csak az utolsó tíz év európai filmjeit nézzük erról a listáról, akkor a Volver-A mások élete-Piaf hármasát követi szorosan az Életrevalók. Persze ebből a spanyolajkú Volver azért valamennyire kilóg, mivel háromszor annyi moziban volt műsoron, mint a többi film.
Na de ne tűnjön úgy, hogy fényezni akarjuk az amerikai adatokat, mivel e film egyáltalán nem szorul rá, főleg annak fényében nem, hogy minden idők legnézettebb francia filmjéről beszélünk. Ez azt jelenti, hogy bár az amerikai listán az Amélie vezet, de világviszonylatban (értsd: Franciaországon kívül) az Életrevalók vette át tőle az első helyet, miután már több, mint 25 millió nézőt vonzott Cluzet és Sy párosa. A francia adatokkal együtt ez a szám valahol 45 millió néző körül összegződik, s amennyiben a film bejut az öt külföldi közé az Oscar-jelölésen, az még egy lendületet adhat azoknak, akik ezidáig hanyagolták a megtekintését. Nyerni sajnos nem fog, ahogy tavaly sem lett volna esélye, a Warner-érdekeltségű másik francia A némafilmes ellenében, a mostani szezonban pedig Haneke AMOURját dicsőítik, ám mindez semmit nem von le ennek a csodálatos filmnek az erényeiből.
Ja igen, a film összbevétele dollárban kifejezve már több, mint 420millió(!!) dollár, és ahogy korábban már megtettem, most is ideírom pár híresebb kortársának címét is, olyan produkciók neveit, melyeknél sikeresebbnek bizonyult az Életrevalók:
Narnia 3, A király beszéde, Prometheus, Tron:örökség, Hófehér és a vadász, Alkonyat, Star Trek 11, Gettómilliomos, Tintin kalandjai, X-Men: Farkas, Terminator 4, Amerika Kapitány, Elrabolva 2, Halásos iramban 4, Karate kölyök, X-Men: elsők, Benjamin Button, Fekete hattyú, Robin Hood, A szív bajnokai, A kaptár 4., Vasököl, Viharsziget, Koszorúslányok.
Ugyan a bevétel nem mindig arányos a színvonallal, de a fenti listán találhatók komolyabb produkciók is. Mint amilyen az Életrevalók is, ami úgy tud kommersz IS lenni, hogy egyben művészi értékeket is képvisel.