Na megvolt a Szerb film. Spoileres:
Tegnap neki is álltam értékelést írni, aztán olyan hosszú lett, hogy jegeltem az egészet, majd lehet egyszer ha csinálok filmes blogot kiteszem, bár ahogy most végigolvastam ezt a hozzászólást, ez se lett rövid, és tartalmazza annak a velejét :)
A lényege: olyan rossz híre van ennek a filmnek, hogy nagyon rákészültem, milyen elmondhatatlan ocsmányságözönt fogok látni, ehhez képest kaptam egy jó filmet! A történet szerintem jól volt felépítve (mint az Audition esetében: lassú felvezető, ahol megismerjük a szereplőket), + szomorú, drámai, és nagyon izgalmas. Azt azért látni kell, hogy egyes jelenetek valóban polgárpukkasztás miatt kerültek bele, emiatt öncélúak is, viszont még a nézhetőségen belül vannak + bizonyos értelemben kellenek is a történethez, hisz a snuff filmek "legendás" világába vezet be, erről meg végül is nem lehet úgy filmet csinálni, mint ahogy azt a 8mm vagy A néma tanú meg a többi tette.
A snuff filmekről:
http://www.urbanlegends.hu/2007/01/snuff-film/Nyilvánvaló, hogy a newborn porn, takarásból felvett (kamu) jelenetét kihagytam volna, mert ilyen fiktív filmben se szeretnék látni. Ez tipikusan az öncélú, tegyük hírhedtté a filmünket jelenet. Vagy az egészet elég lett volna a főszereplő arcára fókuszálva, hanghatásokkal érzékeltetni. Egyébként sok dolog van a filmben szerintem, ami miatt ez egy szélesebb horrorkörben is elismert film lehetne, ha nem estek volna át a ló, ennyire szélsőségesen durva, túloldalára bizonyos jeleneteknél (a newborn porn-s jelenet, vagy a film végén a farok általi kivégzés, ami kicsit már önparódiájába fordult). Bár azt azért tegyük hozzá, hogy a film erőszak tekintetében nem talált fel semmi újat (bár úgy csinál, de lásd: Sade márki művei + egyéb horrorfilmek), ezért szerintem érdemes lett volna a kevesebb több elvét alkalmazni néhány helyen, mert volt olyan érdekesés izgalmas a történet (+ a felépítése) amik miatt jobb is lehetne. Vagyis ez a film nem fog semmilyen lerombolni semmilyen tabut, vagy lesz a művészi szabadság kifejezésének durva zászlóshajója, mert nem. Az utóbbi idők brutálisabbnál, brutálisabb horror és erőszakdömpingjében ez is csak egy, az erőszakos, horrorfilmek közül, aminek ereje inkább abban rejlik, hogy a komoly és szomorú történet nagyon erős alapot ad neki, és a témája lesz az, amiért valamennyire kiemelkedik a torture porn műfajból. Sajnos így érthető módon mindenki arra a 4-5 extra durva képsorra fog koncentrálni, amiről el fog híresülni.
Pedig a rendezés izgalmas és kreatív, ahogy a történet is, a zene jó, a színészek kiválóak. A főszereplő egészen jó volt, nem tudom tudjátok-e kit alakított a Macskajajj-ban :) Nem kis bátorság volt tőle ezt elvállalni. A rendezőt játszó színész túljátssza szerepét, viszont ez meg kell ide, hisz egyfajta karikatúra a fickó.
Politikai allegória lenne? Hát figyeltem dolgokra és végül is megtaláltam a megfelelő dolgokat, viszont ez akár belemagyarázás is lehetne, annyira nem egyértelmű. Ráadásul egy allegória akkor jó, ha önmagában is értelmezhető, mert ha erre az alkotóknak kell figyelmeztetniük, akkor vagy rossz vagy nincs. De vannak ilyenek, legalábbis meg lehet feleltetni bizonyos dolgokat: ahogy Milos a felesége hatására is, mohóságból (hisz óriási összeget kínálnak neki), belemegy egy forgatásba, amiről nem tud semmit, egy diktatórikus, elmebeteg rendező hatására, az megfeleltethető egy szavazásnak, ahogy a nép egyszerű gyermeke az irreális ígéretek miatt simán leteszi a voksát egy diktátorra, akinek igazából a jövőre irányuló terveiről nem tud semmit. A rendező egyértelműen a hatalmába beleőrült vezetők megfelelője, aki azt gondolja magáról, hogy művész, filozófus, ezért bármit megtehet (ismerős?). Ott van mellette a korrupt rendőrség és a karhatalom, és egyéb hatalmas pénzemberek, mert elmebeteg vízióit csak így tudja megvalósítani. Amikor Milosnak azt mondják, hogy üsse meg a nőt, de nem akarja, majd hátulról elkapja a rendező egyik embere, megfeleltethető annak, ahogy lényegében a kezdő katonákat idomítják az erőszakra. Tedd meg vagy veled tesszük! A gyermekekkel szembeni erőszak, ami megjelenik a filmben, utalás arra, ahogy ez a hatalom, már gyermekkorban megrontja és saját képére igyekszik torzítani őket, illetve bármit megtehet velük, bármire felhasználhatja őket annyira kiszolgáltatottak. A film vége pedig egyértelműen a család totális megsemmisítését betetőző cselekedet, ahogy végül megvalósul a "testvérháború", ami az egyik irigységből és a másik mohóságából fakad. Bár a filmben egyértelműen az irigység az, ami a gonoszság szolgálatában áll, a mohóság inkább csak a bepalizáshoz kellő negatív tulajdonság. Aztán ott van még egy főbűn: a bujaság, melynek mocskos, irgalmat nem ismerő világában játszódik a történet. Aztán végeredményben az ember, a szerető családapa, állattá silányítása megy végben a filmben, hogyan is alázza állattá a hatalom az embert, mi mindenre is veszi rá, akár így, akár úgy. Lássam bele azt, ahogy példás családapák viselkedtek a háborúban?
Na végül is ezeket midn-mind meglehet találni a filmben, de hogy ezek tényleg benne vannak-e vagy csak én láttam meg azt nem tudom. Az biztos, hogy nem egyértelmű allegória, tehát nem jó. Magamtól én se erre koncentráltam volna, csak a rendező nyilatkozata miatt figyeltem, tényleg benne vannak-e ilyenek a filmben. Bár most, hogy levezettem, úgy hiszem igen, végül is benne lehet.
A cím érdekes. Nem véletlen utálják a szerbek ezt a filmet, mert e miatt a cím miatt úgy érzik, hogy mindegyiküket agresszív, aberrált állatnak állítja be a történet.
Szóval végeredményben azt mondom, érdemes lett volna finomítani, vagy elhagyni egyes jeleneteket, de aki felnőtt, erős gyomrú, és képes nyugodt lelkiállapotban végignézni egy ilyen filmet (vagyis nem éli bele magát annyira, hogy elhigyje: valóságot lát), és túl van már olyan más, hasonlóan durva filmeken, mint a Cannibal Holocaust, az Ichi the Killer, A Saló vagy a Mártírok akkor nagy meglepetések nem érhetik az erőszak ábrázolásának terén, viszont a történet kellően nyomasztó, sötét és depresszív lesz.