A DVD kiadás üzlet, a kiadók, stúdiók pedig üzleti vállalkozások. Állítom, hogy jelenleg az üzleti észszerűség határain túl vannak jelen a nagy kiadók a magyar DVD-piacon.
Amikor indult a formátum, ez természetes volt, hiszen egy ideig áldozni kell a vállalkozásoknak azért, hogy beinduljon az üzlet. A nagy stúdiók abban a reményben pakolták rá a magyar feliratot szinte az összes megjelenésükre - köztük a legszélsőségesebb rétegfilmekre is -, hogy a befektetésük egy napon megtérül, az emberek rájönnek, hogy jó dolog a DVD, vesznek lejátszót és akkor a filmeknek is lesz akkora piaca Magyarországon, ahol már valóban nyereséges lehet a DVD-kiadás.
Most lényegtelen, hogy pontosan ki és milyen mértékben okolható a jelenlegi helyzet kialakulásáért, mindenesetre tény, hogy sikerült elterjeszteni a DVD-formátumot, szinte minden lakásban van már legalább egy lejátszó, ehhez képest a piacot megalapozó nagy kiadók helyett most a kalózkodás és a - tisztelet a kivételnek - többnyire igénytelen olcsó kiadások uralják.
Kérdezed, hogy miért nem kerülünk fel egyik-másik filmre, miért nem foglalkoznak velünk a kiadók. Nem kell összeesküvés-elméleteket gyártani (lásd: Jan :) ). Számolni kell. A Warnernek, a Universalnak és az InterComnak is vannak olyan kiadványai, amelyekből országosan nem adtak el többet 50-100 darabnál!!! Rengeteg olyan kiadványuk van, amelyekből legfeljebb 1-200 darabot adtak el. Szerintetek mennyi fogyott az 1945-ben Oscar-díjat nyert Billy Wilder klasszikusból, a Férfiszenvedélyből, amit a Universal már új korában 1990 forintért adott ki? Tudtommal a százat nem érte el az eladott mennyiség. Jól hangzik, hogy egy DVD előállítási ára tokkal, vonóval 3-400 forint, csak ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy minimum 1000 darab esetében. Ha kiszámoljuk, hogy ha az 1990 forintos ajánlott árból levonjuk az egyébként minimális kereskedelmi árrést (15-20%), és az ÁFÁ-t (akkor 25%), akkor a Universalnak ebből a filmből összesen alig több, mint 100.000 forint BEVÉTELE származott. Szerény számításaim szerint ez a pénz még a 100 db. magyar DVD-borító-lap nyomdai költségét sem fedezi, nemhogy a lemez előállítási költségét, a felirat-fordítás költségeit, a jogdíjakat, a raktározási költségeket, az alkalmazottak fizetését, vagy neadjisten a nyereséget.
Ez persze csak egy kiragadott példa, de ha megnézed a nagy kiadók kínálatát, a filmjeik 70%-a nem a nagy tömegeknek szólt eddig, hanem réteg-igényeket elégített ki, éppen a kínálat bővítése, a DVD-formátum elfogadtatása érdekében.
Szerintem ettől a szegmenstől kell a jövőben elbúcsúznunk, hiszen nyilvánvaló, hogy innen felfelé már nem vezet út, a nagy kiadóknak pedig elegük lett abból, hogy tovább gegyülgessék igényes és rétegkiadványokkal az erre nem fogékony magyar piacot.
Nagyon egyszerű párhuzam: nézzétek meg, milyen volt 8-10 évvel ezelőtt a lakossági VHS-piac. Mivel nem központilag készültek a kiadványok, a magyar forgalmazók szinte csak sikerfilmeket jelentettek meg. Lehetett kapni a Végképp eltörölni-t, meg a Star Wars-t, de nem nagyon juthattunk hozzá igazi klasszikusokhoz, mert anyagilag nem érte volna meg. 2006-ra eljutottunk oda, hogy immár DVD-n sem éri meg.
Amikor indult a formátum, ez természetes volt, hiszen egy ideig áldozni kell a vállalkozásoknak azért, hogy beinduljon az üzlet. A nagy stúdiók abban a reményben pakolták rá a magyar feliratot szinte az összes megjelenésükre - köztük a legszélsőségesebb rétegfilmekre is -, hogy a befektetésük egy napon megtérül, az emberek rájönnek, hogy jó dolog a DVD, vesznek lejátszót és akkor a filmeknek is lesz akkora piaca Magyarországon, ahol már valóban nyereséges lehet a DVD-kiadás.
Most lényegtelen, hogy pontosan ki és milyen mértékben okolható a jelenlegi helyzet kialakulásáért, mindenesetre tény, hogy sikerült elterjeszteni a DVD-formátumot, szinte minden lakásban van már legalább egy lejátszó, ehhez képest a piacot megalapozó nagy kiadók helyett most a kalózkodás és a - tisztelet a kivételnek - többnyire igénytelen olcsó kiadások uralják.
Kérdezed, hogy miért nem kerülünk fel egyik-másik filmre, miért nem foglalkoznak velünk a kiadók. Nem kell összeesküvés-elméleteket gyártani (lásd: Jan :) ). Számolni kell. A Warnernek, a Universalnak és az InterComnak is vannak olyan kiadványai, amelyekből országosan nem adtak el többet 50-100 darabnál!!! Rengeteg olyan kiadványuk van, amelyekből legfeljebb 1-200 darabot adtak el. Szerintetek mennyi fogyott az 1945-ben Oscar-díjat nyert Billy Wilder klasszikusból, a Férfiszenvedélyből, amit a Universal már új korában 1990 forintért adott ki? Tudtommal a százat nem érte el az eladott mennyiség. Jól hangzik, hogy egy DVD előállítási ára tokkal, vonóval 3-400 forint, csak ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy minimum 1000 darab esetében. Ha kiszámoljuk, hogy ha az 1990 forintos ajánlott árból levonjuk az egyébként minimális kereskedelmi árrést (15-20%), és az ÁFÁ-t (akkor 25%), akkor a Universalnak ebből a filmből összesen alig több, mint 100.000 forint BEVÉTELE származott. Szerény számításaim szerint ez a pénz még a 100 db. magyar DVD-borító-lap nyomdai költségét sem fedezi, nemhogy a lemez előállítási költségét, a felirat-fordítás költségeit, a jogdíjakat, a raktározási költségeket, az alkalmazottak fizetését, vagy neadjisten a nyereséget.
Ez persze csak egy kiragadott példa, de ha megnézed a nagy kiadók kínálatát, a filmjeik 70%-a nem a nagy tömegeknek szólt eddig, hanem réteg-igényeket elégített ki, éppen a kínálat bővítése, a DVD-formátum elfogadtatása érdekében.
Szerintem ettől a szegmenstől kell a jövőben elbúcsúznunk, hiszen nyilvánvaló, hogy innen felfelé már nem vezet út, a nagy kiadóknak pedig elegük lett abból, hogy tovább gegyülgessék igényes és rétegkiadványokkal az erre nem fogékony magyar piacot.
Nagyon egyszerű párhuzam: nézzétek meg, milyen volt 8-10 évvel ezelőtt a lakossági VHS-piac. Mivel nem központilag készültek a kiadványok, a magyar forgalmazók szinte csak sikerfilmeket jelentettek meg. Lehetett kapni a Végképp eltörölni-t, meg a Star Wars-t, de nem nagyon juthattunk hozzá igazi klasszikusokhoz, mert anyagilag nem érte volna meg. 2006-ra eljutottunk oda, hogy immár DVD-n sem éri meg.
0