Keresés

tévés ajánló

2005. augusztus 22., hétfő 17:10
A Nők Lapját előnyben részesítem a Kiskegyeddel szemben, közös könyvbemutatónk is volt már. :) Egyébként van egy olasz nyelvű könyvem Brian De Palmáról, s amikor éppen egy olasznyelv-tanárnővel voltam közeli nexusban, önző dög módjára elkezdtem vele fordíttatni az érdekesebb részeket. Lehet, hogy ezért nem vagyunk már együtt? :)))
0
2005. augusztus 22., hétfő 16:45
A tekercsek eltűnéséről nem tudtam! Ezeket a Kiskegyedből halászod össze? :) Egyébként nagyon jó lett az ajánló, gratulálok, és köszi az érdekes infót!
most posts by TM
0
2005. augusztus 22., hétfő 16:37
Na ja, először minden figyelmem arra fordítottam, hogy helyesen írjam le azt, hogy "Chappaquiddick"... :))
0
2005. augusztus 22., hétfő 16:29
Na azért! Ekkora bakit nem lett volna szép benne hagyni! Hiszen ezt mindenki tudja, mikor volt! :)
A "Halál a hídon" nálam is nagy kedvenc!
most posts by TM
0
2005. augusztus 22., hétfő 15:25
Helyesbítem magam: Kennedy autóbalesete 1969. július 18-án volt, és nem februárban.
0
2005. augusztus 22., hétfő 15:19
1966: Julio Cortázar novellájának ihletésére Michelangelo Antonioni elkészíti a modern filmművészet egyik remekét, a NAGYÍTÁS-t. A történet főhőse, Thomas egy parkban készített fotósorozat otthoni előhívása során döbben rá arra, hogy képei egy gyilkosságot örökítettek meg. Antonioni filmje a következő évben elnyerte a cannes-i filmfesztivál nagydíját.

1969. február 18.: Edward Kennedy szenátor kocsija a Chappaquiddick-sziget egyik félreeső hídjáról a vízbe zuhan. A politikus ki tud menekülni az autóból, de utasa, a 29 éves Mary Jo Kopechne a járműben reked. Kennedy később azt állította, hogy megpróbálta kiszabadítani a nőt, de ennek némileg ellentmond az a tény, hogy nem kért segítséget a közeli házban, s a balesetet követő 12 órát lényegében a nyomok eltüntetésére szánta. A vizsgálat később megállapította, hogy Mary Jo nem szenvedett sérülést, s a zuhanást követő kb. 1 óráig még életben volt: tekintettel arra, hogy a kései riasztás után 25 perccel a mentési munkálatok megkezdődtek, jogos volt a feltételezés, hogy ha időben érkezik a segélykérés, a nő életét meg lehetett volna menteni. A szenátor zavarodott állapotára hivatkozott, s végül megúszta az ügyet két hónapi, felfüggesztett börtönnel, de politikai karrierje ezzel a balesettel örökre véget ért.

1974: a cannes-i filmfesztivál nagydíját Francis Ford Coppola MAGÁNBESZÉLGETÉS című drámája nyerte, amely egy lehallgatóról szól, aki munkája során egy készülődő bűntény nyomára bukkan.

E három esemény kétségtelenül hatással volt Brian De Palmára, s ennek talán legjobb filmje, a HALÁL A HÍDON (Blow Out, 1981) lett az eredménye, melyet szerdán, 21.15-től láthatunk az m2 műsorán. A rendező nem is tagadja az inspirációkat. Különösen a NAGYÍTÁS-t tartotta fontosnak, noha ma már az a véleménye, hogy Antonioni mesterműve „rosszul öregszik”. Roppant szerénytelenül nem hárítja el azt a túlzó dicséretet, hogy a BLOW OUT (Halál a hídon) jobb film, mint a BLOWUP (Nagyítás). (Igaz, hasonlóan szerénytelenül úgy gondolja, hogy az általa készített 1983-as SEBHELYESARCÚ is felülmúlja Howard Hawks eredetijét. Talán csak idő kérdése, mikor véli úgy, hogy tulajdonképpen Hitchcockot is lekörözte: De Palma életművében ugyanis letagadhatatlan a legendás Mester műveinek hatása.)

A film főhőse Jack, a hangmérnök, aki egyik éjszaka egy csöndes helyen hangmintákat rögzít magnetofonjával, s felveszi egy arra haladó kocsi balesetének hangjait is. A férfi kimenti a vízbe zuhant jármű női utasát, de kiderül, hogy az autóban volt még egy politikus is. Bonyolítja a dolgot, hogy a hangfelvétel lejátszásakor hősünk úgy véli, a durrdefekt előtt egy pisztolylövés hangját is rögzítette a szalag…

De Palma rendezése tulajdonképpen ezen a ponton különül el végérvényesen Antonioniétól: a NAGYÍTÁS alkotóját nem érdekli a filmbeli bűncselekmény, nem tudjuk meg, ki az áldozat és miért ölték meg, hanem azzal foglalkozik, hogy a fotós mihez kezd döbbenetes felfedezésével. De Palma művében a baleset egyáltalán nem szorul háttérbe, hanem egy nagyon szövevényes ügy előjátékának bizonyul, amelyben egy sorozatgyilkos is szerephez jut. Persze az amerikai rendező sem feledkezik meg arról, hogy az eseményeknek a főhősre gyakorolt hatását ábrázolja, de szerintem Antonioni ebben (is) mélyebbre megy.

A HALÁL A HÍDON ötlete egyébként a rendező előző filmje, a GYILKOSSÁGHOZ ÖLTÖZVE (1980) utómunkálatai során merült fel. Annak a filmnek a hangmérnöke egy ízben az általa rögzített hangmintákat mutogatta, s ekkor merült fel az a gondolat, hogy mi lenne, ha egy bűnügyben egy ilyen felvétel jelentené a döntő bizonyítékot. Az eredetileg kis költségvetésűnek indult film főszerepére John Travolta ajánlkozott, aki a SZOMBAT ESTI LÁZ-zal (1977) és a POMÁDÉ-val (1978) ugyan feljutott a csúcsra, de aztán hullámvölgybe került. Az abból kivezető utat De Palma filmje jelenthette volna, hiszen Travolta szerepelt a rendező első nagy kasszasikerében, a Stephen King-műből készült CARRIE-ben (1976) is. Ragaszkodott is ahhoz, hogy ismét ottani partnernőjével, Nancy Allennel játsszon. De Palma ennek nem örült annyira, annak ellenére, hogy a hölgy mellesleg az ő felesége volt. Később elmondta, hogy házasságuk sínylette meg a három közös filmet, bár tényleg a HALÁL A HÍDON lett Nancy legjobb alakítása. A film egyébként óriási bukás volt a bemutató idején, s De Palma ezt azzal magyarázta, hogy hiba volt Travoltát választania a főszerepre. A színész szempontjából viszont nem volt az: a HALÁL A HÍDON lett ugyanis Quentin Tarantino kedvenc filmje, aki éppen az ott nyújtott alakítása miatt kérte fel John Travoltát a PONYVAREGÉNY (1994) főszerepére.

A HALÁL A HÍDON egyik nagy erénye a bravúros operatőri munka, amely hazánkfia, Zsigmond Vilmos tehetségét dicséri. De Palma szerint Zsigmond izgatott volt a forgatás alatt, mivel először dolgozott óriási díszletek között, de ennek az állításnak szerintem ellentmond az a tény, hogy az operatőr addigra már rég megkapta az Oscar-díjat a HARMADIK TÍPUSÚ TALÁLKOZÁSOK (1977) fényképezéséért, ahol óriási díszletekben szintén nem lehetett hiány. Érdekesség viszont, hogy a film utolsó nagyjelenetének tekercsei közül kettőt elloptak, melyek nem is kerültek elő, így meg kellett ismételni a munkát: Zsigmond Vilmos akkor már nem ért rá, ezért helyét Kovács László, a SZELÍD MOTOROSOK (1969) operatőrje foglalta el. De Palma filmjének szereplői között egyébként felbukkan John Lithgow és Dennis Franz, akik a rendező más munkáiban is fontos szerepeket játszottak.

John Travolta és Nancy Allen



John Lithgow és Nancy Allen

0
2005. augusztus 21., vasárnap 14:31
Ha esetleg valaki szereti Alfred Hitchcock-ot (biztos vannak páran) azoknak érdekes lehet a ma éjszaka leadásra kerülő egyik régi, kevésbé ismert filmje!

M2:  03:10 (Gazdag és különös)
0
2005. augusztus 20., szombat 1:05
Ilyen ajánlás után ezt meg kell néznem. Köszi field.
0
2005. augusztus 20., szombat 0:37
Köszönjük az ajánlót. Én ugyan már láttam a filmet, VHS-en is megvan, de nem baj, úgyis szükség van egy friss felvételre, mert a régi kópiámhoz már hozzáérni sem merek :]
0
2005. augusztus 20., szombat 0:36
Neked meg véletlenül nem kéne feleselni.
0
2005. augusztus 19., péntek 23:39
Köszi az ajánlot! Egy Risi film amit még ugysem láttam!:) (ráadásul most tudtam meg, hogy szeptember 3-án még pluszba az MTV a Komplexusok című filmjét is leadja, amihez szintén nem volt még szerencsém)
0
2005. augusztus 19., péntek 14:23
Elsősorban Ivan és Gamma barátaim figyelmébe ajánlom, hogy jövő szerdán, 20.15-től az m1 ismét egy Dino Risi-filmet tűz műsorára: A PAP FELESÉGE (La Moglie del prete, 1971) a rendező egyik legélvezetesebb alkotása, melyben a főszerepeket a filmművészet egyik nagy párosa, Sophia Loren és Marcello Mastroianni játsszák.

A szép Valeria (Loren) szerelmi bánatában egy telefonos lelkisegély-szolgálatot hív fel. A vonal másik végén Don Carlesi (Mastroianni) jelentkezik, aki hangja alapján rokonszenvesnek találja a kétségbeesett lányt. A beszélgetést hamarosan találka követi...

A mű egyik érdekessége, hogy az isteni díva dalra fakad benne: kísérői a korszak ismert slágercsapata, a Middle of the Road tagjai, kiknek nevéhez olyan slágerek fűződnek, mint a Chirpy, Chirpy, Cheep, Cheep, a Soley, Soley, a Yellow Boomerang, a Sacramento vagy a Samson and Delilah. A forgatókönyv írásában pedig részt vett Bernardino Zapponi, Federico Fellini egyik állandó munkatársa is. A producer – ki más lehetne? – a díva férje, Carlo Ponti, aki hamarosan betölti 93. életévét!

Érdemes pár szót ejteni a két főszereplő "magyar kapcsolatai"-ról is. Mint tudjuk, Loren fia tavaly magyar lányt vett nőül, s a pletykasajtó szerint a kezdetben kissé zsarnokinak tűnő Sophia ma már menye és komaassszonya kedvéért a magyar nyelvvel és a magyar konyhával ismerkedik. Marcello pedig 1987-ben Sándor Pál MISS ARIZÓNA (1987) című filmjében alakította a címadó hölgy férjét Hanna Schygulla partnereként, akivel korábban is játszott már (A POSTAKOCSI, PIERA TÖRTÉNETE). A MISS ARIZÓNA sajnos nem aratott sikert még idehaza sem, viszont A PAP FELESÉGE – amely az akkori idők forgalmazási tempójához képest gyorsan, már a gyártást követő évben eljutott hozzánk – nálunk is a közönség egyik kedvence lett.



0
2005. augusztus 18., csütörtök 0:33
Neked meg véletlen szerencséd volt.:)
0
2005. augusztus 18., csütörtök 0:33
Na akkor ennyivel okosabb lettem. Most már tudom.:)
0
2005. augusztus 18., csütörtök 0:17
Így rendben van.
Gerike, ha ekkora fan vagy, legalább tudhatnád, hogy miért is rajongasz!
0
2005. augusztus 18., csütörtök 0:05
"Metallica, pedig nem rock zene, hanem metál zene"

Picit pontositok ha nem haragszol!:) a Metallica abszolult rockzene (Gamma jól írta mégha nem is ért hozá és nem is szereti:), a metal pedig a rockon belül pedig egy műfaj, ami minden csak nem igaz a Metallicára aki rockon belül a Trash/Speed metal kategoriába tartozik (legalábbis ha a klasszikus érát nézük:)
0
2005. augusztus 18., csütörtök 0:02
ok. menjünk a csetbe...
0
2005. augusztus 17., szerda 23:50
ok. nem offolom szét a topikot.
0
2005. augusztus 17., szerda 23:48
Az utcán? Azért ha összeveted az "alig váromot" a te fröcsögéseddel, rájöhetsz, melyik a gettó szagúbb...
0
2005. augusztus 17., szerda 23:42
Megbocsáss, milyen dolgok?
0
2005. augusztus 17., szerda 23:40
Rohadtul nem érdekel, hogy írják helyesen a Metallicát, mert annyira teszek arra a bandára, hogy ha meglátom őket, elfordulok. Arab foglyokat az ő zenéjükkel kínoztak... érdekes, pedig nem is vagyok arab.
Mostanában sokszor gépelek félre, mivel ócska a klaviatúrám, de azért akkora helyesírási hibákat nem ejtek, mint te...
Szóva metál zene. És én akkor most mit csináljak? Attól még az is könnyűzene!
0
2005. augusztus 17., szerda 23:34
most én nem akarok összeveszni, csak ezek olyan dolgok, hogy na azért még se légyszíves.
0
2005. augusztus 17., szerda 23:33
Nem kaptam fel a vizet. Csak az hozzászólás, hogy "már alig várom", olyan, mintha az utcán utánam ordítanál valamit. Ha nem érdekel a dolog akkor minek írsz róla? Ezt egyszerűen csak nem értem. A filmet majd egyszer megnézem.
Egyébként neked sem ártana néha átolvasni.
("mettalicástul")
A Metallica, pedig nem rock zene, hanem metál zene.
0
2005. augusztus 17., szerda 23:21
Hmm... Gerike felkapta a vizet. Egy kis visszafejlődés, mi apám? Viccnek szántam a dolgot, de ahogy látom, te ezt nem fogtad fel. Semmi baj. A "Field által ajánlott filmet", a Kamaszkorom legszebb nyarát pedig jó lenne, ha te is megnéznéd, esetleg rájöhetnél, mi az értékes műalkotás.
Beszólni pedig a börtönben, a gettóban, meg az utcán szoktak.
Viszont abban igazad van, hogy utálom a rockot mettalicástul, kornostul, linkin parkostul, pogóstul, szigetestül...
Keményebb zene?! A rock ugyanolyan könnyűzene, mint a rap, a pop stb.
Egyébként nem ártana néha átolvasnod a hozzászólásodat...
0
2005. augusztus 17., szerda 23:05
Na beírom mégegyszer, mert elsőre béna voltam és véletlenűl a chat toppicba ment!:)

Ugyan valoszinűleg nem sokan fogják nézni az éjjeli időpont miatt, de Lewis Milestone mivel letett az asztalra anno pár klasszikust (Nyugaton a helyzet változatlan, Dicső tízenegy) gondoltam felhívom erre a filmre a figyelmet!

M2: augusztus 17. Szerda, 02:55 (Címlapsztori)
0