Jason Todd, Te nagyon nem értesz engem, és valószínűleg a filmet se. Én nem emeltem a SALO-t semmilyen magaslatra, nem is tartozik a kedvenc Pasolini-filmjeim közé, de azzal a véleménnyel nem értek egyet, hogy ez valamiféle igénytelen és öncélú szado-mazo pornó lenne, amit az Ilse-filmekkel kéne együtt emlegetni. Undorító az első kockától az utolsóig? Miért, szerinted az erőszakot lehet és kell szépen, szemet gyönyörködtetően ábrázolni? Van valami esztétikuma az ütlegeléseknek, az ürülékfogyasztásnak, a skalpolásnak, az égetésnek vagy a szemkivájásnak? Az Ilse és hasonló filmek alkotói szerint alighanem van, Pasolini szerint viszont nincs. Ha szerinted amit a SALO-ban látunk, csupán egy beteg elme perverz képzelődése, akkor mélyedjél el egy kicsit a történelemben, járjál utána, mi történt például az 1940-es években Európában, az 1950-es években a kommunista blokkban (Magyarországon is!), mik történtek a délszláv vagy az iraki háborúban, és rá fogsz jönni, hogy sajnos nem is annyira fantasy ez a film, mint amilyennek első látásra tűnik. Én nem azért érvelek a SALO mellett, mert lesújtó véleményem van azokról, akik nem kedvelik ezt a filmet vagy Pasolinit. (Megjegyzem, az Xpressről korábban ismertem néhány fórumozót személyesen is, és bár ezek a kapcsolatok azóta ezért-azért megszakadtak, legjobb emlékezetem szerint egyik esetben sem a SALO és Pasolini eltérő megítélése volt az indok.) Egyszerűen úgy gondolom, hogy nem kéne a fürdővízzel együtt kiönteni a gyereket is, és a visszataszító látvánnyal együtt magát a filmet is elutasítani, és ezzel a szőnyeg alá söpörni azt, amiről ez a mű valójában szól. Nekem semmi kifogásom az ellen, ha szerinted az erőszakot úgy kell ábrázolni, ahogy Q. T. teszi, vagyis a szórakoztató kliséhalmaz részeként, mindazonáltal én semmi szórakoztatót nem találok az erőszakban. Inkább forduljon ki a belem a SALO-tól, mert azt még mindig normálisabb és emberibb reakciónak érzem, minthogy vizuális élvezetet találjak mondjuk olyasmiben, hogy valaki emberi szemgolyón vagy levágott heréken tapicgál.
Számomra egy filmnél nem az a mérvadó, hogy mit mutatnak, hanem hogy miért mutatják. A SALO nyilván erőszakosabb film, mint a KILL Bill, számomra mégis az utóbbi elfogadhatatlan, mert indokolatlannak, „művészkedés”-nek tartom benne az eltúlzott erőszakot. Ugyanakkor teljesen elfogadható számomra például a HALÁLI HULLÁK HAJNALA, ami szintén elég erőszakos film, de semmivel sem komolyabban, mint a Bud Spencer–Terence Hill-filmek.
Meg fogsz lepődni egyébként, de bizony De Sade márkit ma már szépirodalomnak tartják, de ez egy külön téma lehetne, hogy miért. Pasolini egyébként éppen hogy nem rehabilitálta De Sade-ot, hanem inkább kompromittálta, mert az ő filmje pont ellenkező előjelűvé teszi azt, ami az irodalmi műben van. Amit fel lehet és fel is róttak Pasolininek (magam is ezt teszem), hogy nem szakadt el annyira De Sade regényétől, mint kellett volna. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy amit 3 évtizede SALO-ként forgalmaznak, ilyen-olyan okokból nem teljesen azonos azzal, amit Pasolini eredetileg tervezett.