Keresés

2001: űrodüsszeia

2005. június 20., hétfő 2:16
"szerintem felesleges már ez kiajobbkingvagykubrick?-vita"

Mondjuk ilyen vita itt fel sem merült. King irói képességeit senki nem kérdőjelezte meg, csupán a filmes értékelése nincs igazán a helyén imho :)) Egyébként állitolag azt a sokat emlegetett "Látom a horror a jövőjét. A neve: Clive Barker"-t is csak azért mondta, mert jól megfizették érte... bár ez már tényleg sztori magazin szinvonal :)
0
2005. június 20., hétfő 2:02
szerintem felesleges már ez kiajobbkingvagykubrick?-vita. az a fontos, hogy van két alternatíva, egy kurva jó regény és egy kurva jó film. nem szép dolog kingtől, hogy ott támadta a mestert ahol csak tudta. azért azt tudni kell, hogy kubrick amellett, hogy akaratos és szabad művész volt, szeretett volna kasszát robbantani a ragyogással. nyilván kinggel valamin összekaptak, de őt sem kell félteni, bármiről elismerően nyilatkozik, ha kap egy kis pénzt. lehet, hogy nem kapott eleget. de ez már sztori magazin színvonal, úgyhogy pofám befogom. :)
0
2005. június 20., hétfő 0:34
King nem ért a filmhez, mint médiumhoz. Egy szöveg filmes adaptációja mindig problematikus. Pláne egy regényé. Nem lehet mondatokat szó szerint képi nyelvre fordítani. Ő Kubrick Ragyogásában az irodalmat kereste. Az irodalmi filmek pedig a legrosszabb filmek. Mert hiányzik belőlük a kép szavaktól elszakadó dimenziója. Éppen a kép képes olyat megmutatni, amit szavakkal képtelenek vagyuk elmondani. De ez közhely. A Ragyogás filmes adaptációja éppen az atmoszféra és a szereplők képi megmutatása által nő a regény fölé. Egy arc látványának végtelen jelentését nem pótolja semmilyen precíz irodalmi leírás sem. Ebben az esetben a félelem, az őrület , és a kiszolgáltatottság mélyebb dimenziókat kap Kubrick által mint (az egyébkén nem rossz) regény által.
0
2005. június 19., vasárnap 23:20
Szerintem minden kiderül 10-15 év múlva. Kubrick Ragyogása akkor is "ragyogni" fog, míg a King-es filmre már senki sem fog emlékezni.
0
2005. június 19., vasárnap 22:34
Érzelmi szempontból - ez Kingnél mindig elsörendü - az is! King annak idején a Ragyogás klausztrofóbiás horrorját dicsérte, melyet egy hideg, racionális elme hozott létre. Ha a könyv felöl közelítünk a filmhez, akkor bizony igaza van.
0
2005. június 19., vasárnap 22:29
Szerintem erre egyszerű a magyarázat, King egója. Nem érdemes figyelni erre, úgyis a nézők fogják klasszikussá vagy trágyává avanzsálni ezeket a filmeket.
0
2005. június 19., vasárnap 22:25
A magyar Fangoria negyedik számában van egy Stephen King interjú, amiben elmondja, hogy a Ragyogás szerinte egy üres film... csak tudnám, hogy akkor minek dicséri King a legpocsékabb megfilmesitéseket. A Stephen King szájize szerint dirigált Ragyogás például kifejezetten borzalmas.
0
2005. június 19., vasárnap 22:09
"Ha jól tudom, King nagyon dühös lett, hogy Kubrick nem másolja át szó szerint a könyvét a filmvászonra, ezért csináltatott egy saját feldolgozást, amely bár a lehető legszöveghűbb, mégis mint film messze alulmarad Kubrick mesterművétől."

Nem egészen így volt. King sosem tiltakozott, ha könyvei cselekményén változtatnak az adaptálók (pl. Misery); a gond épp az volt, hogy Kubrick semmit sem hagyott abból, ami "a soraim között van". Csupán az alapszituáció, néhány epizód és a nevek - vagyis tartalmi elemek - származnak Kingtöl, az eredeti könyv hangulatából, érzelmi töltéséböl, strukturájából, szimbólumaiból, a szereplök jelleméböl, és egyáltalán Stephen Kingböl az ég világon semmi sem maradt. Az író rajongói - és egyes kritikusok - joggal tették fel a kérdést, hogy mi szüksége van Kubricknak egy olyan könyvre, amit láthatóan nem akar megfilmesíteni. A Kingröl szóló irodalom ezért Kubrick s Shining címen emlegeti a müvet.

King több írásában is elismerte, hogy Kubrick jó filmet csinált, de olyat, amelyhez neki semmi köze. (A rendezö egyébként kezdetben állítólag ragaszkodni akart a könyhöz, majd ettöl a szándékától magyarázat nélkül elállt.) Érdemes megfigyelni Jack Nicholson csodás alakítását: egyetlen mozdulata sincs, amely közös lenne a könyv Jack Torrance-ával.

Azóta filmkritikusi közhely a nagy müvész és a bestselleríró találkozása - lásd pl. Janisch Attila borzalmas Kubrick-írásait -, hogy ti. King egy szót sem értett Kubrick képeiböl, a rendezö meg nem akart egyszerü horrort készíteni. Az igazság az, hogy a két münek gyakorlatilag nincs köze egymáshoz.

A filmet különben nem szerette a korabeli kritika.

King - bár nálunk divat egyszerü ponyvaszerzönek tekinteni - egyáltalán nem tartozik a könnyen megfilmesíthetö írók közé. Megkockáztatom, hogy a legjobb feldolgozások - ezek szerintem a Carrie, a Cujo, a Kedvencek temetöje és a Dolores Claiborne - készítöi nagyon is figyelmesen olvasták az eredeti müveket. Persze ellenpélda is van: a Firestarter cselekménye szöveghü, de mégis keveset öriz meg a könyvböl.
0
2005. június 19., vasárnap 20:25
Én legtöbbször szinte mindent szinkronnal nézek, bár sok filmet eredeti hanggal is előveszek időnként. A Kubrick filmekről viszont nekem egyáltalán nem hiányzik a magyar hang (ha készült hozzá, ha nem).
0
2005. június 19., vasárnap 15:43
Készült hozzá szinkron? Nem tudom elképzelni szinkronnal a 2001-et.
Amúgy Kubrick filmjeit miért nem lehet/szabad szinkronizálni? Bár hülye kérdés egy ilyen jó filmet szinkronnal elrontani.
0
2005. június 19., vasárnap 15:43
Ez nagyoooon durva :D

http://www.ibiblio.org/Dave/Dr-Fun/df9410/df941012.jpg
0
2005. június 19., vasárnap 15:25
Hank!

Ne hülyéskedj már! Te a 2001-et is szinkronnal néznéd? Hogy lehetne HAL-t szinkronizálni, mikor elénekli a Daisy kezdetű dalt?

Tényleg 95-ben milyen volt HAL szinkronhangja?
0
2005. június 19., vasárnap 15:19
Nekem is rémlett valami hogy 95 körül szinkronnal nyomta az mtv. Akkor le lehetett szinkronizálni a Kubrick filmeket? Vagy hogy volt ez?
0
2005. június 19., vasárnap 15:18
Wrack: Ez pontosan így van!
0
2005. június 19., vasárnap 14:28
Már leírtam a film adatlapján. Ahogy a Keresztapa a legjobb gengszterfilm, a Volt egyszer egy vadnyugat a legjobb western, úgy a 2001: Űrodüsszeia a legjobb sci fi. Véleményem szerint ezek a filmek felülmúlhatatlanok, de mindez nem jelenti azt, hogy ne lenne érdemes ezekben a műfajokban alkotni, vagy ne lennének ezekben a műfajokban egyéb nagyon jó alkotások.
0
2005. június 19., vasárnap 13:42
meg a fritz lang metropolisa és a truman-show. de tényleg nem vitás, a 2001 a legjobb! :)
0
2005. június 19., vasárnap 13:37
Meg ott van melléjük még a szintén zseniális Ghost in the Shell első és második része ;)
0
2005. június 19., vasárnap 12:28
Feliraton erősen meglepődtem, mert kivételesen a  95-ös szinkront vártam. A kópia elég jóminőségű volt.
Szerintem szimplán a legjobb sci-fi a Szárnyas fejvadásszal karöltve;)
0
2005. június 19., vasárnap 12:11
Én azok közé tartozom akik nem értékelik a filmet. Szerintem a legunalmasabb sci-fi amit valaha is készítettek. A film elején az a majd húsz perces zenére forgolódó műhold parádé nagyon unalmas. Mire kezdene beindulni a film cselekménye (természetesen nagyon vontatottan) addigra sikerül egy olyan érthetetlen véget vetni a filmnek ami ritka. Persze biztos ezektől a dolgoktól olyan nagyon jó ez a film de nekem nagyon nem tetszik.
0
2005. június 19., vasárnap 1:55
Nagyjából egyetértek.
A gond az, hogy Kubrick a filmhez értett, ezért nem jó, ha olyan szól bele, aki ír. Ez persze fordítva is igaz.
Hogy a fenti elméletet alátámasszam, elég megnézni egy másik Kubrick filmet: a Ragyogást. Ha jól tudom, King nagyon dühös lett, hogy Kubrick nem másolja át szó szerint a könyvét a filmvászonra, ezért csináltatott egy saját feldolgozást, amely bár a lehető legszöveghűbb, mégis mint film messze alulmarad Kubrick mesterművétől.
0
2005. június 19., vasárnap 1:41
én háromszor álltam neki este nézni, d emindig bealvás lett a vége, így egyszer délelőtt megnéztem. a film ott és akkora hatést gyakorolt rám hogy máig emlékezets maradt.


a könyvnek ls filmnek semmi köze egyméshoz. a könyv a film után következett  film alapján, így semmi értelme előtte vagy utánna elolvasni és összehasonlítgatni.szerintem :)
0
2005. június 19., vasárnap 1:10
Hát egy ilyen Filmet szombat délutánra tenni szerintem is tiszteletlenség, egy ilyen filmnek kijár a főműsoridő. De mivel tudjuk, hogy ez a Film az emberek kb. 10 %-át érdekli nem lenne előnyös a TV társaságnak főműsoridőben adni.
Nem hittem volna, hogy feliratosan adják, de mint már mondták Kubrick filmjeihez nem készült szinkron. A 4:3-as kép rettenes főleg, ha először szélesvásznúban láttad.
0
2005. június 18., szombat 22:49
Hát mert ez nem az a tipikus szombat délutáni családi mozi, meg éjjel hangulatosabb...
0
2005. június 18., szombat 20:07
Hát igen. Örülök, hogy legalább egy közszolgálati TV bevállalta a feliratot, de ennyi erővel maradhatott volna szélesvásznú is a kép, így majd  a fele elveszett.

Miért kellett volna éjjel vetíteni?

A film semmit sem vesztett fényéből, bár utoljára a kilencvenes évek közepén láttam, minden egyes momentumára emlékeztem.
0
2005. június 18., szombat 20:05
Pont ezeket akartam írni én is :D
0